Garbus/Beetle/Käfer
Volkswagen Typ 1
Lata produkcji: 1939 – 2003
Miejsca produkcji: Niemcy, Australia, Belgia, Brazylia, Indonezja, Irlandia, Meksyk, Nowa Zelandia, Nigeria, Związek Południowej Afryki, Jugosławia, Wenezuela
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 21 529 464
Oryginalny Garbus został zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche w latach 30. XX w. Jego powstanie było nierozerwalnie związane z zapotrzebowaniem na nowy typ samochodu – mały, ekonomiczny, tani w produkcji. Ten następca Forda T potrzebny był w III Rzeszy także z innego powodu – w roku 1933, po dojściu Hitlera do władzy, rozpoczęto budowę sieci autostrad, którymi w końcu coś musiało się poruszać.
Jego pierwsze egzemplarze zeszły z taśm produkcyjnych w roku 1939 i chociaż zatrzymana na czas wojny, po jej zakończeniu produkcja została wznowiona. W ponownym rozpoczęciu i utrzymaniu produkcji największą rolę odegrał oficer brytyjskiej armii, major Ivan Hirst, dla którego funkcjonowanie fabryki stało się osobistym celem. Pomimo początkowej niechęci ze strony brytyjskiego dowództwa, udało mu się dopiąć celu – rozpoczęło się powolne odbudowywanie fabryki oraz zatrudniono w niej okolicznych mieszkańców. Garbus produkowany był nieprzerwanie od 1946 do 2003 roku, kiedy to ostatni Typ 1 w oryginalnej wersji opuścił fabrykę w Meksyku.
Przez lata przechodził on wiele modyfikacji, nie zatracając jednak nigdy swojego pierwotnego charakteru. Na przestrzeni lat różnice dostrzec można m.in. w kształcie tylnej i przedniej szyby, wyglądzie lamp oraz, oczywiście, w wyglądzie wnętrza.
Ostatni z Garbusów, o numerze 21 529 464, opuścił fabrykę w Puebla w Meksyku 30 lipca 2003. Otrzymał on przydomek El Rey i trafił do muzeum Volkswagena w Wolfsburgu.
Nowy Garbus, czyli New Beetle, to pierwsza unowocześniona i odświeżona wersja tego kultowego pojazdu, zaprezentowana w 1997 r. i produkowana, ze zmianami, do dzisiaj.